سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

هله هوله با طعم مواد مخدر

    نظر

چندی است آدامس‌هایی که آلوده به یک نوع ماده مخدر جدید است با نامهای گوناگون از جمله «ملوان زبل» و با ظاهری کاملاً متفاوت وارد ایران شده و سلامت جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند.
این ماده، متشکل از آرسنیک، ناس و مواد شیمیایی گوناگون بوده و تحت پوشش آدامس، پاستیل و پودر به عنوان خوشبوکننده دهان و با طعم عموماً نعنایی در بسته‌های آلومینیومی و با تصاویر جذاب رنگی عرضه می‌شود.
این ماده مخدر در قالب‌های فانتزی و لوکس با نام‌هایی چون ملوان زبل و اسفناج، ارائه می‌شود که ظاهر شیک و بسته‌بندی فریبنده آن می‌تواند عاملی برای جذب کودکان و نوجوانان باشد.
این در حالی است که وقتی سرو کله موادی مانند اکس، قرص شادی، فراری، میتسوبیشی، گشنیز، صلیب، تویوتا، سان و عشق و آتش و ... توی بساط موادفروش‌های شمال شهر پیدا شد، هیچ آژیر خطری به صدا درنیامد و این بار اما آدامس‌ها و خوشبوکننده‌ها ترکیبی شبیه موادمخدر دارند. مخدری که مرزنشینان شرق کشور و خراسانی‌ها به واسطه همسایگانی چون افغانستان، پاکستان و هند آن را خوب می‌شناسند. دوست صمیمی دندان‌های کثیف و جرم گرفته...
آثار سوء آدامس مخدر
یک کارشناس ترک اعتیاد در این باره می‌گوید: در حالت کلی به تازگی گروه جدیدی از مواد اعتیادآور و مواد محرک به اشکال گوناگون از جمله قرص، آدامس، پودر، نوشابه و ... عرضه می‌گردد.
اما از آنجا که بعضی از این مواد از نظر قانون غیرمجاز بودن آن معلوم نیست برخورد قانونی با آن نیز کاملاً مشخص نیست.

این متخصص اعصاب و روان می‌افزاید: از نظر شیمیایی سردسته موادمحرک فعلی آمفتامین‌ها هستند که تحت عنوان اکستیسی و قرص شادی، داروی عشق و ... ارائه می‌گردد و سایر مواد مثل کافئین، لندرین، MDA، PMA، DXM، PCP، SPEED، KETAMIN، COCAINE، MESCAJINE، NITRITES، GHB، KHAT، احتمال دارد به عنوان محرک و ناخالصی به همراه اکستیسی به افراد عرضه شود که همگی این مواد خطرناک و دارای عوارض جدی است.

وی می‌افزاید: هر چند افراد به بهانه ایجاد احساس خشنودی و نشاط و صمیمیت افراطی استفاده می‌کنند اما به دلیل تأثیر سوء بر سیستم اعصاب از طریق ایجاد اشکال در سیستم سروتونین و دوپامین مغز به صورت موقت و دائم عوارض خطرناکی ایجاد می‌کند.
وی یادآور می‌شود: این محرک‌ها بازار جدید و پرسود مافیای موادمخدر دنیا هستند و بازار اصلی آن اروپا و امریکاست و بیش از 8 میلیون نفر در جهان از این ماده استفاده کرده‌اند که بیش از نیمی از آنان در امریکا هستند و میزان سودآوری آن از سایر مواد مخدر بیشتر است.

این متخصص روانپزشکی در خصوص عوارض سوء استفاده از این گونه مواد می‌گوید: متأسفانه بسیاری از جوانان عوارض این مواد را نمی‌دانند و گاهی حتی به عنوان ویتامین و خوشبو کننده دهان به فروش می‌رسد. اما عوارض آن شامل غیرارادی شدن اعمال و احساسات، گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب و فشارخون، بی‌قراری و اضطراب، لرزش، افزایش دمای بدن، از دست رفتن آب بدن، افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی و حملات این بیماری‌ها، اختلال حافظه و افسردگی، سردرد و عدم تعادل و نارسایی کبد و کلیه می‌باشد و مسمومیت مصرف آن منجر به از دست دادن آب بدن، کما و مرگ می‌گردد بخصوص وقتی با الکل نیز مصرف شود این خطر افزایش می‌یابد.

دکتر محمدباقر صابری زفرقندی می?گوید: این نوع آدامس‌ها در واقع یک نوع تنباکوی جویدنی است که با مواد دیگری از جمله آهک، پان و ... ترکیب و مصرف آنها موجب بروز ضایعات شدید دهان و دندان و لثه می‌شود.

این مقام مسئول می?‌افزاید: از آنجایی که این گونه مواد به صورت آدامس و تنقلات خوراکی توزیع می‌شود علاوه بر جوانان، کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر هستند.
دکتر صابری در خصوص راه‌های تشخیص این نوع مواد از سایر تنقلات خوراکی و آدامس‌های مجاز می‌گوید: متأسفانه تشخیص این مواد برای افراد عادی به سادگی امکانپذیر نیست.

وی می‌افزاید: درواقع هم فروشنده و هم خریدار آدامس‌ها و تنقلات مجاز باید دقت لازم را داشته باشند و صرف خارجی بودن آدامس به آن اطمینان نکنند. دکتر صابری خاطرنشان می‌کند: افرادی که قصد خرید آدامس‌های مجاز را دارند بایستی دقت کنند که آدامس و یا هر نوع تنقلات خوراکی دیگر حتماً دارای پروانه بهداشت باشد. وی در پاسخ به این سؤال که متولی اصلی نظارت بر توزیع این گونه مواد چه ارگان‌هایی هستند، می‌گوید: از آنجایی که این نوع مواد در قالب تنقلات خوراکی عرضه می‌گردد اصناف درخصوص کنترل و نظارت نقش ویژه‌ای دارند ضمن این که ستاد مبارزه با موادمخدر نیز بایستی به طور جدی عرضه و توزیع این گونه مواد را دنبال کند.
وی می‌افزاید: البته بهترین ابزار کنترل و جلوگیری از عرضه این مواد مردم هستند و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده عرضه این گونه مواد مراتب را به وزارت بهداشت، اصناف و ستاد مبارزه با موادمخدر اطلاع دهند.