سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

نسل سوم مواد مخدر، آتش بدون دود

    نظر

خرید یک پاکت سیگار اتفاق ویژه‌ای نیست که در صفحه حوادث رسانه‌ها منعکس شود اما اگر کسی تصمیم بگیرد از خودرویی که با سرعت یکصد و چهل کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، پیاده شود و سیگار بخرد، آن وقت این ماجرا به صفحات حوادث کشیده می‌شود. شاید این اتفاق و موارد مشابه آن در نگاه نخست یک نوع خودکشی محسوب شود اما کسانی که با این اتفاقات از داردنیا می‌روند، انگیزه‌ای برای مرگ ندارند.نسل سوم روانگردان ها با هیچ کس شوخی ندارد. گاه توهمی به جوانان می‌بخشد که پنجره آخرین طبقه یک برج را دری به سمت همکف خوشبختی می‌پندارند و گاه تصور می‌کنند ارتفاع یک پل عابر پیاده فقط کمی بیش از نیم متر است. البته گاهی هم وسط اتوبان یادشان می‌افتد که پاکت سیگارشان خالی است و به همین سادگی به صفحات حوادث روزنامه‌هاراه پیدا می‌کنند

.نسل بی‌رحمی که در راه است

«اگر کسی بگوید من اعتیاد را ریشه کن می‌کنم، اشتباه کرده است. وقتی برنامه‌های یک بعدی مبارزه با مواد مخدر را اجرا می‌کنیم، جایگزین آن شیشه‌ها و روان گردان‌ها می‌شوند.»این راسرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی می‌گوید و نسبت به وضعیت بحرانی نسل سوم مواد مخدر هشدار می‌دهد. فرهاد اقطار می‌افزاید: «پیش از این مشکل ما این بود که می‌خواستیم با یک بروشور و یا یک سخنرانی در نگرش و رفتار جامعه تغییر ایجادکنیم.»تا همین چند وقت پیش برخی از مسئولان اعتقاد داشتند که برای مقابله با قرص‌های روانگردان بایدحساب مصرف کنندگان آن با معتادان مواد مخدر جدا شودو به همین خاطر داروهای روانگردان در فهرست مواد مخدر جایی نداشت.اما سرانجام خلاء قانونی مبارزه با مواد مخدر صنعتی برطرف شد و جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر رسما اعلام کرد: «روانگردان‌ها باید از مواد مخدر محسوب شوند و این پرونده‌ها در دادگاه انقلاب بررسی و رسیدگی شود. تعدد جرم و ابهاماتی که باعث می‌شد، اختلاف رویه در رسیدگی به جرائم در مجازات قضایی صورت گیرد با اجرای قانون جدید اصلاح خواهد شد.»

هر دم از این باغ بری می‌رسد

«داروهای محرک با منشاء آمفتامین به صورت شکلات‌های مخصوص رژیمی و آدامس به بازارهای داخل کشور راه یافته‌اندکه عمدتا در میهمانی‌های شبانه جوانان همچون تنقلات عرضه و مصرف می‌شوند.»این را رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری می‌گوید و اضافه می‌کند: «قاچاقچیان دیگر اصراری به این که «اعتیاد آور نبودن» مواد مخدر صنعتی را به جوانان القا کنند، ندارند. بلکه امروز از راههای جدیدی وارد می‌شوند و با توزیع این مواد اعتیادآور به صورت تنقلات که شکی نیز ایجاد نمی‌کند، راه سودجویی خود راباز می‌کنند.»

حاجی ارزونی در بازار روانگردان‌ها

داروهای روانگردان روز به روز با افت قیمت رو به رو می‌شوند. این کاهش قیمت بسیار معنادار و نگران کننده به نظر می‌رسد. هم اکنون قرص اکس که چندی پیش با قیمتی در حدود 10 هزار تومان به فروش می‌رسید حالا با قیمتی حدود 300 تومان عرضه می‌شود و نرخ هر کیلو شیشه هم به یک پانزدهم نرخ سال گذشته رسیده است.

نسل ناشناخته‌ای از این روانگردان‌ها پشت مرزهای ما ایستاده‌اند و بر در می‌کوبند. صدای شکسته شدن استخوان‌های یک نسل به گوش می‌رسد. آیا این صدا را می‌شنویم یا آن قدر غفلت می‌کنیم که کابوس نیستی جوانان این سرزمین به تلخ ترین واقعیت عصر حاضر مبدل شود؟