سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

مصرف غیر قانونی ریتالین در بین جوانان و دانشجویان

    نظر

درمدت کوتاهی دامنه سوءمصرف این دارو که گفته می‌شد، ضمن کاهش خواب آلودگی به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند به نحوی گسترش یافت که در سال 2002 تنها در آمریکا بیش از هفت میلیون نفر که 1 میلیون نفر آنها از دانشجویان بودند از این دارو استفاده می‌کردند.

درحالیکه عوارض شدید سوءمصرف ریتالین مرتبا توسط جامعه پزشکی هشدار داده می‌شود، ریتالین، بالاترین مصرف غیرقانونی را، در بین دانشجویان دارد؛ به طوری که هم اکنون در شب‌های امتحان در برخی کتابخانه‌های دانشگاه‌های امریکا ریتالین پارتی برگزار می‌شود! این دارو به روش‌های مختلفی مانند خوردن قرص، استنشاق پودر یا تزریق مایع استفاده می‌شود.

اعتیاد و سوء مصرف داروها و ترکیبات مخدر پدیده شومی است که هراز گاه با چهره و ترفندی تازه جوامع بشری را تهدید می کند. اندیشه‌های پلیدی که در سودای کسب درآمدهای کلان و بادآورده به قیمت تباهی کشاندن جوانان هستند، هر روز با حیله و فریبی تازه دست اندرکار رواج متاع شوم خود هستند تا اگر امروز تصویر کلیشه‌یی یک معتاد در قالب موجودی نحیف و آواره و مواد مخدر سنتی چون تریاک و حشیش و هرویین برای هر انسان سالمی زشت و مشمئزکننده است، مخدرها را در ظاهری جدید و فریبنده و با ترفندهایی تازه و حتی به ظاهر علمی و موجه! به طعمه‌های خود عرضه کنند.

از جمله نمودهای نگران کننده این پدیده گرایش برخی دانشجویان به سوء مصرف دارویی موسوم ریتالین با انگیزه بیداری در شب‌ها به خصوص در ایام امتحانات آخر ترم است!

متیل فنیدیت (MPH) با نام تجاری ریتالین یا نوارتیس در سال 1954 به بازار دارویی عرضه شد. در ابتدا قرار بود برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن به کار رود اما به تدریج بعضی مطالعات نشان داد از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند، استفاده می‌شود.

از سال 1998 گروه مصرف کننده جدیدی برای این دارو معرفی شدند: دانشجویان و دانش‌آموزانی بودند که می‌خواستند شب‌های امتحان کمی بیشتر بیدار بمانند.

درمدت کوتاهی دامنه سوءمصرف این دارو که گفته می‌شد، ضمن کاهش خواب آلودگی به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند به نحوی گسترش یافت که در سال 2002 تنها در آمریکا بیش از هفت میلیون نفر که 1 میلیون نفر آنها از دانشجویان بودند از این دارو استفاده می‌کردند.

درحالیکه عوارض شدید سوءمصرف ریتالین مرتبا توسط جامعه پزشکی هشدار داده می‌شود، این ریتالین، بالاترین مصرف غیرقانونی را، در بین دانشجویان دارد؛ به طوری که هم اکنون در شب‌های امتحان در برخی کتابخانه‌های دانشگاه‌های امریکا ریتالین پارتی برگزار می‌شود! این دارو به روش‌های مختلفی مانند خوردن قرص، استنشاق پودر یا تزریق مایع استفاده می‌شود.

داروی ریتالین اولین بار توسط کمپانی مرک به عنوان داروی ضد اشتها وارد بازار دارو شد.بعد از گذشت زمان، ریتالین به عنوان داروی درمان کننده سندرم اختلال بیش فعالی توام با نقص توجه (ADHD) مصرف می‌شود که علامت شاخص آن پرتحرکی همراه با نقریتالین از نظر دسته بندی فارماکولوژیک جزئی از داروهای محرک مغزی است،  همچنین از نظر شیمیایی جزو دسته بندی داروهای شبه آمفتامین است. وقتی افراد عادی خارج از دوز زمانی مشخص آن را مصرف کنند، تبدیل به سوء استفاده دارو می‌شود که در درازمدت علائم اعتیاد را نشان می‌دهد.

بی خوابی، سردرد، تهوع، اختلالات گوارشی و در مراحل بالاتر آسیب‌های شدید قلبی عروقی و از کار افتادگی کبد را به دنبال دارد و حتی باعث بروز واکنش‌های پارونوئید و افسردگی شدید در مصرف مزمن آن می‌شود.

داروی ریتالین توسط داروخانه‌های خاص و لزوما با نسخه پزشک ارائه می‌شود اما می‌توان این دارو را مانند دیگر داروها از ناصر خسرو با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از سطح جهانی خریداری کرد.
متاسفانه برخی دانشجویان خصوصا در خوابگاه‌ها ناآگاهانه به دنبال داروهای روان گردان و شادی آور هستند که بعضی از آنها جنبه درمانی دارند و دانشجویان تصور می‌کنند که عوارض جانبی ندارد مانند شربت کدئین که برای بیدار ماندن در شب استفاده می‌کنند وهمچنین در کنار آن ریتالین هم مصرف می‌کنند که انرژی زیادی در آنها ایجاد می‌شود.

افراد مصرف کننده، گاهی 24 ساعت بدون هیچ وقفه و استراحتی مطالعه می‌کنند و پس از بین رفتن اثر دارو یا باید دوباره آن را مصرف کنند و یا این که 12 ساعت کاملا بخوابند که این باعث افت چشمگیر فعالیت اجتماعی و آموزشی در آنها می‌شود.

با این که ریتالین در ابتدای کار حافظه کوتاه مدت را فوق العاده تحریک می‌کند ولی بعد از مصرف مکرر، بازگشت فرد به حالت عادی مستلزم استفاده مجدد از دارو است.