سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

کراک، فرشته مرگ جوانان

    نظر
هنوز صد سال نشده، هنوز از خاطره ها نرفته که چگونه تریاک جای خود را در میان ایرانیان باز کرد، انگلیسی ها سوخته آن را می خریدند و مردم به تریاکی شدن تشویق می شدند، چپق و قلیان از مد افتاده بودند و تریاک وافور مد شد، اما همانگونه که زمان از توقف باز نمی ایستد و هر روز اختراع و اکتشاف جدیدی می شود و هر روز چیزی برای تعجب کردن و انگشت حیرت به دهان گرفتن انسان ها پیدا می شود مخدر ها هم روز به روز به روز شدند و نشئه شدن ها هم به روزتر شد، روزگاری با پک زدن های عمیق به وافور، زمانی دیگر با استنشاق گردهای سفید هروئین بر روی زرورق یا تزریق آن!
اسم ها هم به روز شدند تریاک سنتی و طبیعی رو به فراموشی می رود چون هم قدیمی است و هم بی کلاس است و کراک و شیشه و پان مدرن و صنعتی طرفدار پیدا کرده است.
جوانان هم تریاک و هروئین را مخدر می دانند و کراک و شیشه را مخدر نمی دانند شاید چیزی می دانند در حد یک قلیان آن هم از نوع میوه ای اش پس ترس و ابائی برای عدم مصرف آن ندارند و یا یک قرص نشاط آور تا ساعتی به اصطلاح خوش باشند و حال کنند، سلامت نیوز در نگاهی کوتاه به معرفی و بررسی عوارض مصرف کراک که مصرف آن امروزه بین جوانان ????تا ? ???سال رو به افزایش است می پردازد.
کراک ایرانی خطرناک تر از کراک خارجی !
کراک اصل نوعی از مواد مخدر است از الکالوئیدهای دسته کوکائین، انرژی زا و شادی آور است و هیچگونه اعتیادی را در فرد مصرف کننده ایجاد نمی کند، ولی موادی که با نام کراک در ایران توزیع میشود کراک اصل نیست ، بلکه هروئین غلیظ شده است که توسط مافیای روسیه تولید و درایران پخش میشود .
در ایران کراک در آزمایشگاههای مخفی و خانگی با فشرده‌کردن هروئین بدون در نظر گرفتن هر گونه استانداری انجام می شود و هر آزمایشگاهی بسته به نوع امکانات و سلیقه تولیدکننده متفاوت است و همین موضوع، وضعیت بازار کراک و مصرف آن را آشفته‌تر کرده است.
در برخی موارد نیز از ضایعاتی که نمی توان از آن هروئین خالص بدست آورد کراک تولید میشود ، این کراک یکی از قویترین مواد مخدر محسوب شده و بشدت اعتیاد ایجاد میکند بطوریکه طی یکماه اول مصرف دائم از آن مقدار مصرف به 3 یا 4 برابر روز اول مصرف رسیده و تعداد دفعات مصرف روزانه به 10 بار در روز (تقریبا ً هر 2 ساعت یکبار) میرسد .
کراک بسیار کوچک است؛ از نخود کوچکتر. به‌اندازه یک عدس حتی یک دانه ماش را به نوک سنجاق می‌چسبانند و همین ‌اندازه می‌تواند بارها با یک سنجاق داغ دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
هرچند کوکائین زمانی به عنوان ماده مخدر طبقه ممتاز شهرت داشت، اما اعتیاد به کرک محدود به یک گروه سنی یا شرایط اجتماعی یا اقتصادی خاص نیست و ارزان بودن و در دسترس بودن آن، کراک را همگانی کرده است و اعتیاد به کراک در بسیاری از کشورهای صنعتی شده اعتیاد به کراک نه تنها از سنین مدرسه، که از هنگام تولد و توسط مادران معتاد، آغاز میشود!
این ماده مخدر صنعتی بدلیل نداشتن بو و سهولت استفاده نسبت به سایر مواد مخدر باعث جذب مصرف کنندگان سایر مواد مانند تریاک گردیده است چرا که مصرف کراک به قدری آسان است که فرد در مدت 5 دقیقه حتی در دستشوئی و با استفاده از فندک و نی یا لوله و سنجاق می تواند آنرا مصرف کند.

امتحان معنائی ندارد
هنگامی که آمارهای مربوط به اعتیاد اعلام می شود درصد زیادی به مصرف کنندگان تفننی اختصاص دارد، یعنی کسانی که مواد مخدر مصرف می کند اما هنوز معتاد نشده اند بلکه به صورت تفریحی مصرف می کنند که این مورد را بیشتر می توانیم در مورد تریاک ببینیم و همین آمارها تفکر اشتابهی را در بین جوانان موجب شده که: ((با یکبار امتحان آدم معتاد نمی شه!))
اما سال گذشته از تعداد معتادان مراجعه‌کننده به مرکز تخصصی ترک اعتیاد تهران ، 59درصد معتاد به تریاک و 24‌درصد معتاد به مصرف کراک بوده‌اند در بین جوانان، کراک به صورت ماده‌ای کم‌خطر با میزان نشئگی بالا معرفی شده و 95درصد از مصرف‌کنندگان، آن را به اسم روان‌گردان می‌شناسند اما پس از شروع به مصرف، مشخص می‌شود که کراک ماده‌ای بسیار اعتیادآور است و تنها سه بار مصرف مقدار بسیار اندکی از کرک، اعتیاد به آن را حتمی خواهد کرد و پس از این زمان بسیار کوتاه، شخص را به شدت به خود نیازمند و وابسته می کند.
تقریبا هرگونه حالت تحرک و نشاط روحی و جسمی که توسط مواد اعتیاد آور ایجاد شود، با حس بیحالی و لختی همراه خواهد بود و هر چقدر مقدار به اصطلاح ""پرواز"" شادمانه حاصل از این سوء مصرف، بالاتر باشد، ""سقوط"" و احساس خماری و افسردگی پس از آن شدیدتر و طولانی تر خواهد بود.
تدخین کرک برای شخص حس نشاط ظاهری شدیدی به دنبال دارد که حدود 5 تا 7 دقیقه طول میکشد. اما پس از آن با افسردگی حاد، احساس بی ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد این ماده، ادامه میابد.
در یک دوره زمانی بسیار کوتاه، این ماده کنترل مصرف کننده را در دست میگیرد و این الگوی رفتاری به اعتیاد شدید می انجامد.
نیاز به مصرف مکرر کرک به دوره هایی که معتادان کرک آنرا binge ( مدت عیاشی) مینامند، می انجامد. در یک دوره مصرف فرد تا جایی که پول و یا کرک در اختیار دارد و یا تا زمانی که به اغما فرو رود، به مصرف کرک ادامه میدهد.
به طور کلی اثرات کوتاه ‌مدت مصرف کراک مشابه آمفتامین است ولی با مدت زمان کوتاه‌تر، احساس افزایش انرژی، چابکی و سرخوشی زیاد می‌کند ،افزایش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگی مردمک چشم، پریدگی رنگ، کاهش اشتها، تعرق شدید، تحریک و هیجان، بی‌قراری، لرزش به‌خصوص در دست‌ها، توهمات شدید حسی، عدم هماهنگی حرکات، اغتشاش دماغی، گیجی، درد پا، فشار قفسه سینه، تهوع، تیرگی بینایی، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ از عوارض مصرف این ماده مخدر صنعتی است.
از جمله نشانه های اعتیاد به کراک می توان به :تغییرات بارز در شخصیت و رفتار، از دست دادن توجه و تمرکز ، کاهش وزن، ناپدید شدن لوازم قیمتی خانه و نداشتن توضیح قانع کننده برای مقدار پول خرج شده ، رفت و آمد با افراد معتاد، آشفتگی چشمگیر، رفتار کینه توزانه با افراد خانواده و دوستان ،برنامه خواب نامنظم ، بی توجهی به آراستگی ظاهری ، پارانویا شدید (سوء ظن به همه) ،بی قراری و اضطراب .

باید کاری کرد!

سرهنگ علی تواضعی ، مدیرکل مبارزه با جرایم جنایی آگاهی ناجا معتقد است که نقش مخدرهای صنعتی در ارتکاب دیگر جرم ها بیش از گونه های سنتی بوده و براساس آمارها دست کم 2 برابر دیگر مواد است.
از آنجا که رشد سریع مصرف مخدرهای صنعتی موجب ارتکاب بزه های دیگری نیز می شود ، اقدامی سریع و متناسب با این آهنگ شتاب ، ضروری است.
کیانوش شاهرخی ، حقوقدان در این باره می گوید: مجلس باید هر چه سریع تر با ارائه طرحی 2 فوریتی ، خلاء قانونی چگونگی برخورد با مخدرهای شیمیایی را رفع و مشکلات پدید آمده را حل کند.
محسن طاهری جبلی ، حقوقدان نیز بر این باور است و تاکید دارد که متاسفانه قانون های موجود در زمینه مواد مخدر هنگام مواجهه با مخدرهای صنعتی ، با سکوت و خلاء قانونی روبرو می شوند که این امر خود عاملی برای تجری مجرمان ، گسترش استعمال بیشتر این مواد و خارج از کنترل شدن جامعه می شود.
اما صرف برخورد فیزیکی و قانونی با پدیده مخدرهای نوین نمی تواند کارساز باشد ، زیرا این رویه تا کنون جاری بوده و نتیجه کاملی از آن به دست نیامده است.
بر همین مبنا ، دکتر اصغر مهاجری ، جامعه شناس می گوید: برای نسل سوم به اندازه کافی کار فرهنگی صورت نگرفته است و نمود آن را می توان امروز در سرگردانی ها و پناه بردن این نسل به اعتیادهای خطرناک مشاهده کرد. گام های رساندن جوانان به قله های پیشرفت ، به درستی انجام نشده و جوان می اندیشد که این فاصله را با عالم توهم جبران کند.
یکی از روزآمدترین راهکارهای رویارویی با مخدرها در سراسر جهان ، در پیش گرفتن رویه پیشگیری است .
سرهنگ علی سماواتی ، رئیس مرکز آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تاکید دارد هنگامی که بیشترین تبلیغات قاچاقچیان و فروشندگان مخدرهای صنعتی با عنوان هایی همچون بی خطر بودن ، عدم اعتیاد آور بودن و... در کنار ارزانی و آسانی تهیه آنها قرار می گیرد ، برای رویارویی با این مواد ، هیچ راهکاری بهتر از پیشگیری نیست.
این کارشناس مبارزه با مواد مخدر ناجا می افزاید: هم اکنون از 15 میلیون دانش آموز سراسر کشور ، 7/13 درصد در معرض مستقیم اعتیاد قرار دارند که این موضوع اهمیت آموزش و پیشگیری را دوچندان می کند.
از مهم ترین و شاخص ترین مکان های مناسب برای پی ریزی بحث پیشگیری از گرایش به مخدرهای صنعتی ، خانواده ها به عنوان نخستین کانون و گروه حضور فرد در اجتماع ، هستند.
سیما اسفندی ، روانشناس تصریح دارد که خانواده ها به عنوان نخستین جایگاه شکل گیری و جهت دهی به شخصیت ، با فقر آموزشی ، آموزش ناقص و... که دارند ، نقش اصلی را در گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر جدید ایفا می کنند.
اما باید توجه کرد که همیشه راهی برای هر مشکلی وجود دارد و اعتیاد به کراک نیز مستثنی نیست هر چند که راهی سخت و مشکل و البته طولانی دارد اما بهتر آن است که مسئولان و مخصوصا والدین با آگاهی و تصمیمات و رفتارهای درست با نوجوانان و جوانان مجبور نشوند که شاهد آزمودن و طی کردن این راه طولانی و سخت توسط جوانان باشند