سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

تسبیح مخدر هم به بازار آمد

    نظر

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: این ماده مخدر جدید همان آمفتامین است که پایه اولیه برای ساخت شیشه است و در فرایند جدید فقط شکل و نام آن عوض شده است.

این آسیب شناس با اشاره به اثرات مخرب و مرگبار این ماده مخدر بر جسم فرد مصرف کننده گفت: این ماده از دانه های گرد که به وسیله رشته هایی از جنس خود به هم پیوسته درست شده مخلوطی از آمفتامین و شیشه است که با 2 یا 3 اسید بسیار خطرناک ترکیب شده و به این شکل تسبیح مانند درآمده است.

فرآیند ورود این ماده مخدر با نام و شکل جدید دقیقاً در ادامه همان تغییر نام شیشه به «تینا» و «مت» است که یکی از راهکارهای به کار گرفته شده از سوی قاچاقچیان برای فروش بیشتر محصولات خود است.

«شیشه» که بعد از ورود به بازار تحت عناوین اعتیادآور نبودن، ضرر نداشتن برای سلامتی و شادی آوری، مفید بودن برای تمرکز و فعالیتهای فکری مشتریان زیادی از میان مصرف کنندگان مواد مخدر برای خود دست و پا کرده بود بعد از  آگاهی رسانی رسانه ها در رابطه با مضرات آن و اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر بخشی از بازار مصرف خود را از دست داد.

به همین دلیل هم عرضه کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر تلاش کردند با تغییر شکل ، رنگ و نام آن بار دیگر این ماده مخدر خطرناک را با قالبی جدید به بازار مصرف وارد کنند.

دکتر ابهری تاکید کرد : ماده مخدر جدیدی که با نام «تسبیح» معروف شده است به شکل دهانی و کشیدنی مصرف می شود و استفاده دهانی آن موجب تاثیر فوری بر مغز خواهد شد که این شیوه مصرف عوارضی مانند سکته مغزی ، فراموشی ، کاهش شدید نور چشم و از بین رفتن

این آسیب شناس با اشاره به نقش مهم رسانه ها در رابطه با آگاهی بخشی در این باره گفت: باید با اطلاع رسانی سریع و آموزش گروههای پرخطر هر  چه سریعتر آنها را نسبت به خطرات غیر قابل جبران این ماده مخدر و دیگر مواد مشابه آشنا کرد.