سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

اعتیاد، توسعه، سلامت و امنیت توسعه

    نظر

 

اعتیاد، علاوه بر اینکه از نظر فردی و شخصی، بلای خانمانسوز و ویرانگری محسوب می شود، همچون سدی در برابر توسعه ی کشورهای درگیر با مساله ی اعتیاد قرار دارد. و هر معتاد، می تواند در محیط کار خود، به دلیل پایین بودن کارآمدی، از بهره وری سازمان کاسته، هزینه های هنگفتی را به عنوان هزینه های پیشگیری، درمان، و بازپروری به بودجه ی کشور تحمیل کند. آنان بی آنکه بخواهند و بدانند کمر به نابودی هرچه بیشتر سرمایه های ملی بسته و در برابر توسعه اقتصادی کشور مانع ایجاد می کنند.

بر اساس آمار منتشر شده در کشور پنجاه در صد از معتادان، به خاطر اعتیاد بیکار شده و دو نیم برابر دیگران در محیط کار خود با غیبت های طولانی مدت مواجه اند. این افراد، معمولا سی درصد بیشتر از کارکنان سالم یک اداره یا کارخانه، مرخصی استعلاجی گرفته و تنها شصت درصد از توان کاری خود را در محیط شغلی خود به کار می برند.

معتادان شاغل، دوازده درصد بیشتر از دیگران در خارج و چهار برابر در داخل محیط کار دچار سوانح می شوند. همچنین پنجاه درصد کاهش تولیدات کارخانجات کشور به دلیل اعتیاد است و هزینه یی که یک معتاد در هر سال به بودجه کشور تحمیل می کند حدود سه میلیون تومان است.

اگر هر معتاد از چهار ملیون معتاد دایمی کشور تنها هزار تومان برای اعتیاد خود صرف نمایند در روز چهار میلیارد تومان و در سال مبلغ هزار و چهار صد و شصت میلیارد تومان خواهد بود. طبق کارشناسی های انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالیانه در حدود پانصد تا ششصد میلیارد تومان به سازمانهای مختلف در زمینه مبارزه با مواد مخدر داده می شود.

هفتاد و پنج درصد از معتادان کشور شاغلین در واحدهای تولیدی صنفی هستند. همچنین پنجاه درصد شاغلین در اثر اعتیاد بیکار شده و با مصرف مواد مخدر غیبت ای کارکنان در محیط کاری دو و نیم برابر افزایش می یابد. پنجاه درصد کاهش تولیدات کارخانجات ناشی از اعتیاد است.

سلامت جسمی و روانی

اعتیاد، در انهدام سلامت روانی و جسمی نیز، تاثیرات بسیار خطرناکی، بر معتاد و کسانی که با او در ارتباطند می گذارد.

چنانکه تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت و مبتلایان به افسردگی از معتادان و یا از اعضای درجه ی خانواده آنان می باشند.

همچنین، ناخالصی مواد مخدر، همه ساله بیشتر از پیش می شود به طوری که ناخالصی هرویین در سال هشتاد شصت درصد، در سال هشتاد و یک به هشتاد و پنج درصد و در سال هشتاد و دو به نود تا نود و پنج درصد رسید و این امر به عاملی برای افزایش میزان مرگ و میر معتادان تبدیل شد. در مدت هشت ماهه ی اول سال هشتاد و دو، دو هزار و نهصد و شش معتاد بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند و همه ساله میزان رشد مرگ و میر معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و ناخالصی موجود در آن، چهل تا پنجاه درصد افزایش می باشد.

امنیت

اما از نظر امنیتی، اعتیاد یکی از مولفه های اصلی ناامنی در کشور ماست و بسیاری از بزهکاری ها ریشه در اعتیاد دارند. همه ساله تعداد قابل توجهی از نیروهای انتظامی در جریان مبارزه با مواد مخدر کشته می شوند.

دلیل اصلی پنجاه درصد آسیبهای اجتماعی، مواد مخدر می باشد و در حال حاضر هم حدود چهل درصد سرقت ها، شصت و پنج درصد طلاق های، سی درصد کودک آزاری ها، شصت و پنج درصد بزهکاری کودکان به خاطر اعتیاد می باشد.

با توجه به مطالب بالا و آمار و ارقامی که در لابلای مطالب مطرح شد، می توان به نقش بسیار منفی یی که اعتیاد در جامعه دارد پی برد و همچنین دریافت که کنترل مواد مخدر و اعتیاد در کشور تا چه حدی می تواند در بهبود اوضاع اجتماعی اقتصادی امنیتی کشور موثر بیافتد.